Thursday, September 26, 2013

Sincaplar ve Diğerleri

Çok sevdiğim ve de hafiften filozof bulduğum birinin hikayesidir bu. Ya da bu yazının ilham perisi diyelim… İlham perimin filozofluğu, ne okuma ve araştırma ile elde edilmiştir, ne de her Türk dizisinin veya filminin vazgeçilmez filozof balıkçısı (!) gibi sırrını hayat tecrübesinden gelir; sadece bazı insanların, doğuştan kendi özgün bakış açılarını oluşturmak ve hayatı herkesten farklı algılamak gibi bir özellikleri vardır.
Şimdi, onun başından geçen bir olayı aktarayım da ne demek istediğimi daha iyi anlatabileyim; bir iş başvurusu için doldurduğu bir formda şöyle bir soru var, "Hangi hayvan olmak istediniz?" O da sincap yazmış. Daha sonra görüşmeye çağırıldığında sormuşlar;

-Beyefendi, niye sincap olmak isterdiniz?
-Rahat bir hayatı var diye düşünüyorum, ağaçlarda dolaşır, sevimli bir hayvan, bilmiyorum, sincabı severim, ondan sincap olmak isterdim diye yazdım.
-Peki neden aslan değil, kaplan değil de sincap?
-Yani… Çünkü sincap olmak isterdim, aslan veya kaplan değil.
-Genelde insanlar öyle yazarlar, sizinkini görünce şaşırdık.
-…

Bana bunu anlatırken,

-Yahu ben illa aslan kaplan olmak zorunda mıyım, sincap olmak isterdim arkadaş, sincap ! Herkes kaplan mı olacak!

Peki neden bir çok insan, aslan veya kaplan gibi hayvanlar yazıyor? Bence bunun sebebi, kafamızdaki kalıplar, aslan oğlum, aslanım, koçum, koç gibi, kaplan gibi, deyişleri yok mudur, işte bütün bunlar takdir edilmeye, güçlü olmaya yoruluyor, kendini böyle tanımlıyor bir çok insan. Mesela ayı yazan var mıdır acaba, ya da tilki?


Aslında belki risk almıyorlar, karşılarındakinin de kafasında aynı kalıplar var ve onların bu tercihini hiç irdelemeden kabullenme olasılığı çok yüksek. Bir nevi ben herkes gibi bu işte çalışırım, yapıldığı şekilde, yapılması gerekenleri yaparım demek oluyor. Neden böyle dedim? Binlerce, on binlerce belki de çok daha fazla cevabı olan “hangi hayvan olmak isterdiniz” sorusuna, yüzde doksanın verdiği cevabı veriyor, mesela niye kirpi değil, niye tavşan değil, niye antilop değil, zebra değil, ceylan değil, oğlak değil de kaplansın? Ama sincap cevabı, ben önümdeki seçeneklerin hepsini görüyorum, belli başlı yollardan değil, kendi yolumdan giderim, bana verilen işi ancak benim yapabileceğim şekilde yaparım demek bence. Kesinlikle daha çok şey vaat ediyor değil mi? 

No comments: